Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016 - okładka raportuOd kilku lat przy okazji kolejnej edycji raportu pt. "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu" z ciekawością czytam fragment dotyczący przedstawiania Ekstraklasy, jako produktu telewizyjnego. Nie inaczej było w przypadku raportu z 2016 r. 

W 2014 r. zwracałem uwagę, że mecze polskiej Ekstraklasy transmitowane są do 55 krajach na czterech kontynentach. Rok później skoncentrowałem się na technicznych kulisach przekształcania widowiska sportowego w produkt telewizyjny. W tym roku nie sposób nie zauważyć, że Ekstraklasa S.A. dokłada starań, żeby klubowe rozgrywki w Polsce stały się popularne na całym świecie.


Raport EY Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016 from EYPoland

Choć zauważyć trzeba, że polska liga piłkarska cały czas nie ma szans w rywalizacji z atrakcyjnością rozgrywek w np. Niemczech czy Włochach, to widzowie w tych krajach mają już możliwość oglądania magazynów piłkarskich, które w całości poświęcone są naszej Ekstraklasie.

Jak czytamy w raporcie "Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016":
Na rynku niemieckim telewizja ZDF w formacie "ZDF SportsReportage" emituje w swoim formacie 50 minutowy magazyn piłkarski, w niedzielne popołudnie, w którym pokazuje skróty meczów Ekstraklasy.
We włoskiej telewizji spółka MEDIASET nadawała na antenie kanału Mediaset Premium skróty meczowe z każdej kolejki sezonu 2015/2016 Ekstraklasy. Co tydzień wykorzystywano w tym celu materiał długości 26 minut i emitowano go w środy oraz czwartki w godzinach popołudniowych jako niezależny program.
W Japonii, spółka Perform na mocy zawartej umowy uzyskała prawa do transmisji meczów Ekstraklasy. Możliwości te w sezonie 2015/2016 wykorzystywane były do celów testowych transmisji.

Nowością jest także fakt, że bezpłatny dostęp do transmisji na żywo z wybranych meczów Ekstraklasy mają widzowie na całym świecie (opcja nie jest dostępna dla widzów z Polski). W raporcie czytamy:
Mecze Ekstraklasy (co najmniej 3 w kolejce) były i będą nadal emitowane w live-streamingu na całym świecie poprzez specjalny kanał Ekstraklasy na platformie www.dailymotion.com. 
Cały czas dwa mecze z każdej kolejki kanały Eurosport i Eurosport 2 transmitują do 22 krajów w Europie.

Standardowy plan kolejki - źródło Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016
Standardowy plan kolejki - źródło Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016
W sytuacji transmitowania meczów na cały świat, produkt telewizyjny musi być przygotowany na powtarzalnym, wysokim i przewidywalnym poziomie. Transmisje z meczów każdej kolejki przygotowywane są więc w niemal identyczny sposób. Standardowy plan transmisji telewizyjnych z kolejki obrazuje grafika powyżej. Każda transmisja bazuje na Multilateral Running Order. W 2014 r. Ekstraklasa Live Park, chwaliła się, że jako pierwszy w Polsce wprowadziła do transmisji właśnie MRO.
Dzięki temu każdy mecz Ekstraklasy realizowany jest w ustandaryzowany sposób, zgodnie z wyliczonym co do minuty planem transmisji. Nie ma tu znaczenia antena, na której jest pokazywany czy  też godzina transmisji. MRO zapewniło spójność wszystkich transmisji i jednakowo wysoką jakość dla wszystkich odbiorców.
Polska piłka klubowa w ostatnich latach wykonała ogromny progres. Nowoczesne stadiony są już dziś normą. Produkt telewizyjny cały czas jest udoskonalany. Ekstraklasa nie jest już brzydką panną bez posagu. Ale nie jest też pięknością, która nie musi interesować się swoim rozwojem. Z raportu dowiadujemy się, że trybuny stadionów średnio nie zapełniają się nawet w połowie, rzadkością jest także wyprzedanie wszystkich biletów na dany mecz. (Zwracałem na to uwagę już we wrześniu 2015 r.) To tylko dwa z dużej liczby czynników, które dają do zrozumienia, że cały czas jest, co poprawiać.

Kwestia produktu telewizyjnego to tylko niewielki wycinek z całego raportu EY. Jego pełną treść można znaleźć klikając w ten link

Zdjęcie tytułowe i grafika w treści: źródło Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016
 


Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment