Adam Nawałka - By Roger Gor - IMG_0457.JPG, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29741242Arkadiusz Milik to najbardziej sympatyczny piłkarz reprezentacji Polski. Robert Lewandowski to natomiast człowiek sukcesu nie tylko w sporcie, wzór do naśladowania oraz piłkarz, który powoduje, że polski sport jest lepiej postrzegany przez obcokrajowców. Takie wyniki przynosi badanie rozpoznawalności i wizerunku gwiazd piłkarskiej reprezentacji polski przygotowane przez Pentagon Research i Arskom Group.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w 2015 r. na próbie 1000 respondentów, którzy deklarują zainteresowanie piłką nożną. Już na początku zostało więc założone, że przebadane zostaną osoby, które posiadają większą od przeciętnej wiedzę o piłce nożnej. Wyniki nie są więc reprezentatywne dla całej populacji Polski. Mimo to wato się nad nimi zatrzymać.


Warto zwrócić uwagę, że w trzech z czterech kategorii pierwsze miejsce zajął Robert Lewandowski. To kolejne potwierdzenie bardzo mocnej pozycji napastnika reprezentacji Polski. Pamiętać jednak trzeba, że pozycja ta zbudowana jest na sportowym sukcesie. Bez dobrej formy na boisku, Lewandowski mógłby tylko marzyć o sukcesach pozasportowych. Dobrze potwierdza to przykład Piotra Żyły.


Nie można nie zauważyć, że nie tylko Robert Lewandowski zbiera pozytywne głosy wśród kibiców. W prezentowanych rankingach - przywołuję tylko czołowe pięć lokat - różnice pomiędzy poszczególnymi miejscami są bardzo niewielkie (skala od 1 do 5). Pokazuje to, że w kadrze nie brakuje zawodników, którzy są pozytywnie odbierani przez kibiców.


Zauważyć trzeba też, że czołówka każdego rankingu zdominowana jest przez piłkarzy, którzy grają poza granicami Polski. Tylko w rankingu sympatii na 5. miejscu znalazł się reprezentant Śląska Wrocław - Sebastian Mila. To ponowne potwierdzenie, że rodzime rozgrywki dla dużej części fanów nadal nie są atrakcyjne, a piłkarze w nich występujący, są anonimowi. Popularność i sukces dają dopiero dobre występy poza granicami Polski.



We wszystkich przywołanych rankingach ich czołówka jest blisko maksymalnych not. To nic innego jak potwierdzenie, że po dobrej grze w eliminacjach Euro 2016, kibice wysoko cenią reprezentantów. Widoczne do było podczas niedawnych meczów z Serbią i Finlandią. Na każdym towarzyskim spotkaniu pojawiło się po ponad 40 tys. osób, a media zachwycają się, że tak dobrze grającej reprezentacji nie mieliśmy od lat. I właśnie ten element to źródło wizerunkowych sukcesów naszych piłkarzy. 



Metodologia  
Badanie, z którego pochodzą wyniki, zostało zrealizowane w 2015 roku na próbie 1 000 respondentów zarejestrowanych w internetowym panelu badawczym Pentagon Online (www.pentagononline.pl) i deklarujących zainteresowanie piłką nożną.

Jako technikę badawczą wykorzystano ankietę internetową (CAWI).

Próba dobierana była metodą kwotową i jest reprezentatywna pod względem wieku i płci dla polskich kibiców piłkarskich w wieku 18 – 59 lat. Dane na temat struktury demograficznej kibiców piłkarskich uzyskane zostały w oparciu o cykliczne badanie syndykatowe Sport Barometr prowadzone przez Pentagon Research na próbie ogólnopolskiej.
 

Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment