Sklep na stadionie Realu Madryt - fot. Tomasz Janus / sportnaukowo.pl
Ponad 1,5 mld euro przychodu zanotowały łącznie w sezonie 2014/2015 trzy kluby piłkarskie, które znalazły się na czele kolejnej edycji raportu Deloitte pt. "Football Money League". Tradycyjnie dominują zespoły z Hiszpanii. Pierwsze miejsce 11 raz z rzędu zajął Real Madryt.

Po październikowej wizycie na stadionie Realu Madryt zwracałem uwagę, że madrycki gigant jest doskonałym przykładem sportowej maszynki do zarabiania pieniędzy. Napisałem wówczas:
Bo muzeum Realu Madryt to także kolejny sposób na generowanie przychodów przez klub. Jak już wspominałem - bilet wstępu kosztuje 19 euro. Po drodze masz jeszcze wiele okazji, żeby wydać kolejne euro. W wielu miejscach rozstawione są automaty, w których można kupić m.in. pamiątkowe monety. Dwa razy na trasie pojawia się także wąskie gardło. To miejsce, w których każdy zwiedzający ma możliwość zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia - z repliką pucharu Ligi Mistrzów oraz z wybranym piłkarzem Realu (oczywiście dzięki magii Photoshopa).  Zrobienie zdjęć jest bezpłatne. Za odebranie fotografii trzeba jednak zapłacić w klubowym sklepie.
Przychody Realu Madryt wyniosły w sezonie 2014/2015 aż 577 mln euro. Rok wcześniej było to blisko 550 mln euro. Ten wzrost hiszpański gigant zawdzięcza głównie przychodom komercyjnym, które w ciągu roku wzrosły o 22,7 mln euro. Przychody z dnia meczu także wzrosły o 9,1 mln euro. Jedynie przychody z tytuły transmisji spadły o 4,3 mln euro
Po raz pierwszy w historii trzy kluby zajmujące czołowe pozycje w naszym zestawieniu osiągnęły poziom przychodów, przekraczający 500 mln euro. Real Madryt zawdzięcza swój dobry wynik przede wszystkim przychodom komercyjnym. Planowana przebudowa stadionu Santiago Bernabéu przyczyni się w następnych latach do zwiększenia przychodów również z dnia meczu – wyjaśnia Dan Jones, Partner, Sports Business Group, Deloitte UK.

Po roku przerwy na drugie miejsce wraca FC Barcelona.
Osiągnięcia na boisku barcelońskiego klubu przełożyły się na sukces finansowy. Ubiegłoroczny zwycięzca Ligi Mistrzów, dzięki zwiększeniu przychodów we wszystkich trzech kategoriach, wspiął się na podium kosztem Manchester United – dodaje Dan Jones.
Manchester United zanotował nieznaczny wzrost przychodów z 518 do 519,5 mln euro (w funtach był to spadek). Z kolei Chelsea spadła na ósme miejsce, a na siódmym znalazł się Arsenal Londyn. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się jeszcze dwa angielskie kluby: Manchester City (6) i Liverpool (9).
Mimo tegorocznego spadku w zestawieniu należy pokusić się o stwierdzenie, że model biznesowy przyjęty w Manchester United sprawdza się. Powrót do rozgrywek Ligi Mistrzów, a także rozpoczęte przedsięwzięcia biznesowe mogą spowodować, że w przyszłorocznym zestawieniu klub z prognozowanymi przychodami na poziomie 500 mln funtów, czyli około 650 mln euro, może znaleźć się na pierwszym miejscu – mówi Tim Bridge, Starszy Menedżer, Sports Business Group, Deloitte UK.
Łączne przychody 20 klubów objętych rankingiem wzrosły o 8 proc., do kwoty 6,6 mld euro.
Sezon 2014/2015 był ponownie okresem wzrostu dla pięciu największych europejskich lig piłkarskich. Obserwujemy jednak zwolnienie dynamiki wzrostu największych pięciu klubów, których przychody wzrosły o 4 proc. w porównaniu do 11 proc. w poprzedniej edycji. Jednocześnie nowym klubom może być ciężko dostać się do czołowej dziesiątki, biorąc pod uwagę, że różnica w wysokości przychodów pomiędzy 10 a 11 miejscem wynosi 43,3 mln euro – mówi Dan Jones.
A teraz szybko przeskoczmy do raportu Piłkarska Liga Finansowa 2015. W lipcu 2015 r. obwieszczono gigantyczny sukces biznesowy polskiej drużyny piłkarskiej. Przychód lidera Legii Warszawa pierwszy raz w historii przekroczył 100 mln zł, czyli ok. 22-23 mln euro. To osiem razy mniej od dochody 20. w rankingu Football Money League West Ham United i ponad 26 razy mniej od przychodów Realu Madryt.

Pełną wersję raportu można przeczytać na stronie internetowej Deloitte.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment