Piłkarska Liga Finansowa 2015 - przekroczone 100 mln zł przychodu

fot. Shawn Rossi CC BY 2.0
Można mieć większe przychody niż trójka kolejnych rywali łącznie, ale i tak nie zostać mistrzem kraju w swojej dyscyplinie. To jeden z najważniejszych wniosków, które płyną z przygotowanego po raz 9. przez firmę Deloitte raportu Piłkarska Liga Finansowa.

W 2014 r. po raz 4. z rzędu klubem, który wypracował największe przychody była Legia Warszawa. Rok temu zastanawiano się czy drużyna ze stolicy przebije granicę 100 mln zł rocznego przychodu. Udany sportowo rok 2014 r. legioniści zakończyli z przychodem 101,5 mln zł. Trzy kolejne kluby w zestawieniu mogą łącznie pochwalić się przychodem na poziomie 96,2 mln zł.

Przychody polskich klubów w roku 2014 - źródło Deloitte
Mimo tak ogromnej przewagi finansowej Legii z mistrzostwa Polski w 2015 r. cieszono się w Poznaniu. Jeżeli Lech Poznań wykorzysta swoją szansę i dobrze zaprezentuje się w Europie - to tam czekają największe pieniądze - to w przyszłorocznym raporcie wcale nie musi bardzo odstawać od Legii. Tym bardziej, że w stolicy Wielkopolski Lech jest otoczony wręcz religijną czcią przez kibiców. Sukcesy sportowe będą zaś przyczyniał się do zapełniania 40-tysięcznego obiektu, a to przełoży się na większe wpływy do klubowej kasy.
Przychody Legii Warszawa w 2014 r. - źródło Deloitte
Wracając do Legii - warto zwrócić uwagę jak równomiernie rozłożone są źródła przychodów warszawskiego klubu. Widoczne jest także, że ogromne pieniądze czekają w opłatach za transmisje telewizyjne. W 2012 r. Legia notowała przychód z tego źródła na poziomie 10,5 mln zł. W 2014 r. było to już 32,8 mln zł. Po raz kolejny potwierdza się, że budżety polskich klubów będą rosły tylko w przypadku regularniej gry w europejskich pucharach. To te transmisje są najbardziej atrakcyjne i najlepiej płatne. Do tego konieczne są oczywiście sukcesy na krajowym podwórku. Jak zwraca uwagę Stefan Szymański W piłce jak w biznesie, trzeba być rozpoznawalnym.

Ale polska piłka to nie tylko Legia i Lech. Powyższy wykres pokazuje, że rosną przychody większości klubów. Eksperci Deloitte zwracają także uwagę, że coraz zdrowsza jest struktura finansowa polskich klubów. Nie można też zapominać, że ostatnie lata to okres dynamicznego rozwoju infrastruktury. Dziś coraz mniej meczów rozgrywanych jest na starych i mało komfortowych stadionach. Przed władzami klubów stoi tera zadanie przyciągnięcia widzów na trybuny.


Zdjęcie we wpisie: fot. Shawn Rossi CC BY 2.0
Grafiki: Źródło Deloitte



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment