Jeżeli po poprzednim wpisie nie było jeszcze jasne, dlaczego piłka nożna to biznes, to dziś odpowiem na to pytanie. Doskonałą odpowiedzią jest opublikowany niedawno "The Brand Finance Football 50 2015". Ranking to zestawienie najcenniejszych klubów piłkarskich. Lider wyceniany jest na ponad 1,2 mld dolarów.

Na ponad miliard (!) dolarów specjaliści wycenili Manchester United. "Czerwone Diabły" to jedyny klub wart sumę z dziewięcioma zerami na końcu. Mniej ważne jest jednak, kto zajmuje dane miejsce w rankingu. Zdecydowana większość finansowych zestawień pokazuje bowiem, że lwia część finansowych fruktów konsumowana jest przez kilkanaście klubów z Europy. Finansowo dominuje zaś Anglia. Wśród 10 najcenniejszych klubów - 6 to zespoły z Premier League.

Top 10 najbardziej wartościowych marek piłkarskich - Źródło: Football 50 2015 The annual report on the world’s most valuable football brands
Top 10 najbardziej wartościowych marek piłkarskich - Źródło: Football 50 2015 The annual report on the world’s most valuable football brands
Popatrz na ten ranking. Zobacz jak wysokie kwoty pojawiają się przy wycenie wartości poszczególnych klubów. Wówczas wątpliwości dlaczego piłka nożna została gałęzią biznesu powinny zniknąć.

Warto zwrócić też uwagę, że piłkarski biznes niemal w całości zdominowany jest przez Europę. Jedyny klub w pierwszej 50 spoza Starego Kontynentu, to notowane na 43. miejscu brazylijskie São Paulo FC. FIFA ma więc jeszcze wiele rynków do podbicia. Tym bardziej, gdy zdamy sobie sprawę, że na świecie wielkie pieniądze towarzyszą także innym dyscyplinom sportowym.

Top 50 najbardziej wartościowych marek piłkarskich - Źródło: Football 50 2015 The annual report on the world’s most valuable football brands
Top 50 najbardziej wartościowych marek piłkarskich - Źródło: Football 50 2015 The annual report on the world’s most valuable football brands

Pełną wersję raportu można znaleźć klikając w ten link.

Zdjęcie we wpisie: fot. Paolo Camera CC BY 2.0



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment