fot. L. F. Salas CC BY 2.0
Wiesz kiedy kończy się czas prawdziwej fascynacji sportem? Takiej podszytej dużą dozą dziecięcej naiwności. Dzieje się to, gdy w twoim pokoju nie ma już plakatów sportowych idoli. Dorastasz i zdajesz sobie sprawę, że to przecież tylko podobni do ciebie ludzie. I wtedy zapominasz, jak wielki obowiązek spoczywa na barkach idoli.

Charakterystyczne jest, że najczęściej idoli mają młodzi ludzie. To oni potrzebują kogoś, kogo mogą traktować jako punkt odniesienia. Idolami często zostają sportowcy. Oczywiście tylko ci, którym udało się odnieść sukces. Podziwianie i wzorowanie się na osobie łączonej z porażkami, nie wchodzi w grę. Mało kto chce być przecież łączony z przegranymi.

Zadania idola

Ale po co właściwie młodemu człowiekowi idol? Pełni on rolę drogowskazu, który - świadomie oraz nieświadomie - podpowiada, jak osiągnąć sukces i czym w ogóle ten sukces jest. Świat tylko w sporadycznych sytuacjach jest dla młodego człowieka logiczny i uporządkowany. Potrzebny jest ktoś, kto potrafi go opanować. Skoro odniósł sukces, to znaczy, że wybrał dobrze. Warto go więc naśladować. Tak jak na poniższym filmie.


Przedstawia on tzw. Bobo doll eksperyment, który przeprowadził kanadyjski psycholog Albert Bandura. Jego pracę są podstawą teorii społecznego uczenia się. 
Teoria społecznego uczenia się zakłada, że ludzie uczą się nie tylko poprzez warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne. Nauka zachowań odbywa się także poprzez obserwowanie zachowań innych ludzi.
Na filmie dzieci uczyły się agresywnych zachowań, obserwując dorosłych, którzy zachowywali się agresywnie. Dorośli pełnili rolę modeli. Zachowanie dzieci było modelowane. W konsekwencji dzieci naśladowały zachowanie modeli.

Sportowy idol jako znaczący model

W świecie sportu w rolę modeli - jak zostało już powiedziane świadomie oraz nieświadomie - wchodzą sportowi herosi, czyli idole. Fani obserwują ich zachowanie i uczą się go. To prowadzi do naśladowania. Tendencja ta jest wzmacniana przez fakt, że sporowi idole to osoby, które osiągnęły sukces sportowy oraz materialny. Badania Bandury wykazały zaś, że skłonność do naśladowania modela rośnie wówczas, gdy za swoje zachowania jest on nagradzany. Sukces sportowy i finansowy to nic innego, jak nagroda.

Z wpływu wywieranego na fanów idole często nie zdają sobie sprawy. Nie mają pojęcia, że są dla milionów ludzi tzw. modelami znaczącymi. Nie wiedzą, że pełnią rolę wzoru do naśladowania, a czasami także autorytetu. Że ich niewłaściwe zachowanie może zostać uznane za podpowiedź, jak osiągnąć sukces i powielone miliony razy.

Zdjęcie we wpisie: fot. L. F. Salas CC BY 2.0
 

Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment