Legia Warszawa dominuje wśród polskich klubów piłkarskich w serwisie społecznościowym Instagram. Stołeczny klub ma najstarszy profil, największą liczbę fanów oraz najwięcej zamieszczonych zdjęć. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółową analizą obecności polskich klubów piłkarskich w serwisie Instagram.

Instagram jest serwisem społecznościowy, który powstał w październiku 2010 r. Serwis umożliwia użytkownikom umieszczanie zdjęć oraz krótkich filmów oraz nakładanie na nie prostych filtrów. W kwietniu 2012 r. serwis został przejęty przez Facebook. Z danych Megapanel PBI/Gemius wynika, że przeglądarkową wersję Instagram odwiedziła ponad 2 mln polskich użytkowników. Dodawanie zdjęć i filmów w serwisie możliwe jest tylko za pośrednictwem jego mobilnej wersji.

W ostatnich miesiącach Instagram zaczął zdobywać popularność w Polsce. Swoje profile zakładały na nim nie tylko osoby fizyczne, ale również firmy i marki. Praktyka ta nie ominęła również polskich klubów piłkarskich. Za przełomowy można uznać rok 2014. W dniu 31 grudnia 2013 r. na w serwisie Instagram swój profil miały zaledwie trzy kluby z Ekstraklasy. Najstarszy z nich - profil Legii Warszawa - założony został 18 kwietnia 2013 r. Na początku marca 2015 r. swoje profile posiada już 12 z 16 klubów Ekstraklasy.

W celu zbadania rozwoju popularności profili klubów z Ekstraklasy dane zebrano w dwóch falach: I fala - 28 sierpnia 2014 r.; II fala - 9 marca 2015 r. Podczas pierwszej fali badania profile nie posiadało siedem klubów z Ekstraklasy. Szczegółowe informacje z obu fal badania zawiera tabela poniżej.



W ciągu ostatniego półrocza kluby z Ekstraklasy pozyskały 16978 polubień (wzrost o 76,04%). Najwięcej fanów zyskała Legia Warszawa - wzrost o 8249 osób. W omawianym czasie zamieszczone zostały 1762 nowe zdjęcia (wzrost o 63,11%). Najwięcej zdjęć dodanych zostało na profilu Lechii Gdańsk - wzrost o 429 zdjęcia.

Szczegóły przyrostu liczby fanów dla każdego klubu przedstawione zostały na grafice powyżej. W sierpniu 2014 r. sześć klubów miało więcej niż tysiąc fanów. W ostatnim półroczu barierę tę udało się przekroczyć jedynie Jagiellonii Białystok

Pod względem liczby zamieszczonych zdjęć widoczny jest wzrost aktywności Lechii Gdańsk. Na jej profilu liczba zdjęć wzrosła o blisko 80%. W efekcie jest to drugi pod względem liczby dodanych zdjęć profil. Dotychczasowa aktywność pozwala stwierdzić, że w najbliższej przyszłości Lechia zostanie liderem w tej kategorii.

Podsumowanie
Choć badanie wykazało, że większość piłkarskich klubów z Ekstraklasy wykorzystuje serwis Instagram w swoich działaniach promocyjnych, to widoczne jest, że odbywa się to na niewielką skalę. W dużej mierze wynika to z faktu, że liczba fanów profili klubowych w serwisie Instagram jest zdecydowanie mniejsza niż w przypadku profili w serwisach Facebook czy Twitter. W większości przypadków aktywność klubów na Instagramie ogranicza się do dodawania zdjęć i krótkich filmów. Brakuje natomiast działań, które mają zaangażować fanów. Niektóre z klubów prowadzą profil w serwisie Instagram i dotychczas nie poinformowały o tym swoich kibiców. Zdarza się także, że na oficjalnych stronach internetowych klubów wśród linków do serwisów społecznościowych brakuje odnośnika do profilu w serwisie Instagram.

Profile w serwisie Instagram klubów z Ekstraklasy
  1. Legia Warszawa - http://instagram.com/legiawarszawa; powstał 18 kwietnia 2013 r.
  2. Wisła Kraków - http://instagram.com/wislakrakowsa; powstał 28 sierpnia 2013 r.
  3. Lech Poznań - http://instagram.com/lechpoznan1922; powstał 18 czerwca 2013 r.
  4. Lechia Gdańsk - http://instagram.com/lechia_gdansk; powstał 17 maja 2013 r.
  5. Pogoń Szczecin - http://instagram.com/pogonszczecinsa; powstał 14 stycznia 2014 r.
  6. Górnik Zabrze - http://instagram.com/gornikzabrzessa; powstał 9 lutego 2014 r.
  7. Jagiellonia Białystok - http://instagram.com/jagielloniabialystok; powstał 3 marca 2014 r.
  8. Podbeskidzie Bielsko-Biała - http://instagram.com/tspodbeskidzie; powstał 9 marca 2014 r.
  9. Ruch Chorzów - http://instagram.com/ruchchorzow1920; powstał 4 sierpnia 2014 r.
  10. Piast Gliwice - https://instagram.com/piastgliwicesa; powstał 18 września 2014 r.
  11. GKS Bełchatów - http://instagram.com/gks_belchatow; powstał 15 stycznia 2015 r.
  12. Górnik Łęczna - https://instagram.com/zielono_czarni; powstał 28 czerwca 2014 r

Metodologia
Badaniem objęte zostały kluby piłkarskie, które w sezonie 2014/2015 występują w najwyższej klasie rozgrywkowej w Polsce, czyli Ekstraklasie. W celu odnalezienia oficjalnego profilu klubu w serwisie Instagram, odwiedzałem oficjalną stronę internetową klubu. Na jej głównej stronie poszukiwałem odnośnika kierującego do profilu klubu w serwisie Instagram. W sytuacji, gdy nie znalazłem takiego odnośnika, w wyszukiwarkę google.pl wpisywałem nazwę klubu oraz słowo Instagram (np. "Korona Kielce Instagram"). W sytuacji, gdy żadne z pierwszych dziesięciu wyników wyszukiwania nie odsyłało do profilu w serwisie Instagram, uznawałem, że klub nie posiada takiego profilu.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment