Logo Ekstraklasy
Kilkanaście dni temu przywoływałem badanie Instytutu Badań Opinii Homo Homini dotyczące widzów audycji sportowych w Polsce. Okazało się wówczas, że duża część Polaków nie interesuje się sportem i nie ogląda transmisji z rywalizacji sportowców. Tym razem dane oglądalności rozgrywek Ekstraklasy udostępnił nc+. Wnioski są znów zbliżone.

Powołując się na dane Nielsen Audience Measurement serwis Wirtualnemedia.pl opublikował szczegółowe informacje dotyczące oglądalności jesiennych meczów Ekstraklasy w 2014 r. Średnia widownia meczów transmitowanych w kanałach należących do nc+ wynosiła 128 tys. widzów. Zestawienie pięciu najchętniej oglądanych spotkań zawiera tabela poniżej.

Najchętniej oglądane mecze Ekstraklasy jesień 2014 r. - źródło: Wirtualnemedia.pl
Najchętniej oglądane mecze Ekstraklasy na antenie nc+ jesień 2014 r. - źródło: Wirtualnemedia.pl
Symptomatyczne jest, że we wszystkich meczach brali udział piłkarze Legii Warszawa. Po raz kolejny może więc powtórzyć się sytuacja, w której najbardziej opłaca się być sponsorem tego klubu. Warto jednak zestawić przedstawione powyżej dane, z informacjami dotyczącymi oglądalności meczów na antenie Telewizji Polskiej. Zawiera je tabela poniżej.

Oglądalność meczów Ekstraklasy w TVP jesień 2014 r. - źródło: Wirtualnemedia.pl
Oglądalność meczów Ekstraklasy w TVP jesień 2014 r. - źródło: Wirtualnemedia.pl
Okazuje się, że nawet mecze bez udziału najpopularniejszej drużyny w kraju - nie ma co ukrywać, że jest nią obecnie Legia Warszawa - przyciągają do Telewizji Publicznej kilka razy więcej widzów niż kodowane transmisje w nc+. Oczywiście wynika to z faktu powszechnej dostępności oferty TVP. Za dostęp do nc+ trzeba dodatkowo zapłacić.

Choć transmisje przygotowywane przez nc+ są bardzo profesjonalne i doskonale kreują wizerunek polskiej piłki nożnej, to warto zwrócić uwagę, że ogląda je niewielka - w porównaniu z nadawcami niekodowanymi - liczba odbiorców. Można przypuszczać, że są to osoby bardzo zainteresowane odbiorem zmagań sportowych. Czy jednak na pewno powinniśmy robić z piłki nożnej sport w pewnym sensie niszowy? Redakcja nc+ doskonale dba o swój produkt. Nie dziw mnie, że za wykonaną prace każe sobie płacić.

Tylko czy w tym wszystkim nie gubi się nieco idea promowania sportu? Bardzo podobało mi się rozwiązanie sprzed kilku lat, w którym część meczów pokazywanych było w TVP. Dostęp do najpopularniejszej dyscypliny sportowej w Polsce miało wówczas kilka milionów osób. Może zabrzmi to nieco naiwnie, ale było to dobre promowanie ligowej piłki nożnej w krajowym wydaniu.


Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment