Kibice Legii Warszawa podczas meczu z ADO Den Haag - fot. Tomasz Janus / sportnaukowo.pl
W wynikach badań ciekawą sprawą jest fakt, że można je - z większym bądź mniejszym prawdopodobieństwem - wykorzystać do stworzenia typowego wizerunku przedstawiciela badanej grupy. Tak też uczyniłem z przebadanymi przeze mnie kibicami Legii Warszawa. W efekcie powstał wizerunek typowego aktywnego kibica Legii Warszawa.

Przy portrecie typowego aktywnego kibica Legii Warszawa należy pamiętać, że został on zbudowany w oparciu o statystycznie najczęściej pojawiające się odpowiedzi w badaniu. Pozwala to na wyciągnięcie pewnych wniosków, ale pamiętajmy, że gdyby bazować tylko na statystyce, to dojdziemy do wniosku, że idąc z psem na spacer każde z nas statystycznie ma po trzy nogi. Statystykę trzeba więc mocno osadzić w m.in. prawidłowej interpretacji wyników, analizie wiedzy zastanej i obserwacjach własnych.

Przechodząc do wyników badania. Najpierw wyjaśnienie kto został uznany za aktywnego kibica Legii Warszawa. Były to osoby, które ukończyły 15 lat oraz:
- zadeklarowały, że są kibicami;
- jako klub, któremu kibicują wskazały Legię Warszawa;
- kibicami są od ponad roku;
- były na co najmniej jednym meczu wyjazdowym Legii, drużyn z nią zaprzyjaźnionych lub reprezentacji Polski;
- chodzą na mecze Legii Warszawa.

Osoby, które spełniły wszystkie powyższe warunki, brały udział w badaniu. W oparciu o ich odpowiedzi stworzony został portret typowego aktywnego kibica Legii Warszawa. Okazuje się, że typowy aktywny kibic Legii Warszawa:
- jest młodym mężczyzną;
- mieszka w dużym mieście;
- jest uczniem lub studentem,
- jest patriotą, który czuje silny związek ze swoją ojczyzną oraz miejscowością, z której pochodzi;
- podobnie jak większość Polaków ceni szczęście rodzinne oraz miłość; chciałby także zachować dobre zdrowie;
- uznaje uczciwość za ważną wartość, ale jednocześnie ceni spryt i przebojowość, a nisko ceni przestrzeganie prawa;
- jako osoba młoda ceni opinię grona swoich najbliższych przyjaciół;
- chciałby mieć życie pełne przygód i wrażeń; lubi korzystać z życia i być rozrywkowym;
- ocenia siebie zdecydowanie bardziej pozytywnie niż czynią to Polacy;
- ma kilkoro przyjaciół, wśród których są kibice także innych klubów;
- nie wyklucza możliwości zaprzyjaźnienia się z kibicem wrogiego klubu;
- czuje silny związek z klubem, któremu kibicuje oraz z kibicami tego klubu, a nieco słabszy z kibicami jako grupą społeczną;
- bycie aktywnym kibicem koliduje z jego sprawami zawodowymi i osobistymi; zdarza mu się zaniedbywać je ze względu na obecność na meczach;
- jest lojalny i nie wyobraża sobie zmiany drużyny, której kibicuje; jednocześnie potępia tych, którzy zdecydowali się na taki krok;
- trudno mu wyobrazić sobie, że mógłby przestać być aktywnym kibicem; do podjęcia takiego kroku mogłyby go zmusić problemy zdrowotne, finansowe lub obowiązki zawodowe.

Pełną informację o przeprowadzonym przeze mnie badaniu można znaleźć w publikacji pt. Zjawisko agresji w widowiskach sportowych. Charakterystyka i ocena. Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2011 r.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment