Logotyp akcji #LetFootballWin
W sierpniu 2014 r. Legia Warszawa przeżywała jeden z największych kryzysów wizerunkowych w swojej historii. Choć warszawski klub pewnie pokonał w dwumeczu eliminacji Ligi Mistrzów Celtic Glasgow, to z powodu wystawienia do gry nieuprawnionego gracza, stracił szansę na grę w tych prestiżowych rozgrywkach. Stołeczny zespół rozpoczął wówczas akcję obrony swojego wizerunku. Dziś wiem już, że działania te miały sens.

Szczegółowo działania mające na celu obronę wizerunku klubu i uniknięcie ukazywania niekompetencji jego pracowników, opisałem w połowie sierpnia we wpisie pt. Pokonać kryzys - #LetFootballWin. Wyjaśniałem w nim w jaki sposób osoby związane z Legią kierowały narracją przedstawiania całej sprawy. W efekcie sprawnie prowadzonych działań, duża część przekazu dotyczyła niesprawiedliwej decyzji UEFA, a nie niewłaściwych decyzji podjętych przez pracowników klubu.

Podjęcie takiego działania, było jak najbardziej przemyślane. Walkower na tym etapie rywalizacji piłkarskiej - szczególnie z tak błahego powodu - jest bowiem czymś niezbyt częstym. Jasne było więc, że media podejmą ten temat i będzie on obecny w ich przekazie. Bierność klubu byłaby więc potężnym ciosem w jego wizerunek, jako nowoczesnej i sprawnej organizacji nie tylko piłkarskiej, ale również biznesowej. 

Liczba publikacji prasowych i internetowych na temat dziesięciu najbardziej medialnych klubów T-Mobile Ekstraklasy w sierpniu 2014 r. - PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Liczba publikacji prasowych i internetowych na temat dziesięciu najbardziej medialnych klubów T-Mobile Ekstraklasy w sierpniu 2014 r. - PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Potwierdzenie dużego zainteresowania potknięciem Legii ze strony mediów, przynoszą sierpniowe dane z raportu "Polska Piłka" PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. W sierpniu mistrzowie Polski zdominowali przekaz medialny w polskiej prasie i internecie. W tym czasie w prasie i internecie ukazało się blisko 5,4 tys. publikacji o Legii. Dodatkowo w mediach społecznościowych pojawiło się ponad 45 tys. publicznych postów dotyczących stołecznego klubu.

Autorzy raportu wyjaśniają, że jest to rekord w historii badania:
Takiej medialnej dominacji w T-Mobile Ekstraklasie jeszcze nie było. Wszystkie oczy zwrócone były na drużynę z Łazienkowskiej. Każdego dnia mieliśmy średnio do czynienia z 174 publikacjami. Huczał przede wszystkim internet, ale także w prasie Legia odnotowała rekord ilościowy.
Gdyby Legia w sierpniu nie podjęła działań, mających na celu zmianę narracji w postrzeganiu całej sprawy, mogłaby dopuścić do ukształtowania swojego wizerunku, jako klubu z niekompetentnymi pracownikami. Tak postrzegany klub mógłby natomiast stracić na atrakcyjności w oczach sponsorów oraz potencjalnych sponsorów. Poważne firmy nie wspierają bowiem niepoważne kluby, które nie są w stanie przestrzegać prostych wymagań regulaminów. Działania podjęte przez Legię, miały temu zapobiec i widać, że miały sens. 


Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz wybranych portali internetowych. Łącznie od początku badania - czyli od 1 marca 2010 do 31 sierpnia 2014 - analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wzięli pod uwagę 794 tys. informacji.


Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment