Stadion Narodowy w Warszawie - fot. Tomasz Janus / sportnaukowo.pl
Reklamy umieszczone wokół boisk piłkarskich i innych aren sportowych są elementem, który może denerwować kibiców. Sam zwracałem na to uwagę, gdy podczas memoriału Kamili Skolimowskiej reklamy pozbawiały dużą część widowni możliwości oglądania biegów. Nie należy jednak mieć nadziei, że takie formy promocji znikną ze stadionów. Wszystko dlatego, że przynoszą zbyt duże korzyści.

Firma Pentagon Research przygotowała analizę z transmisji telewizyjnej meczu Polska - Niemcy. Biorąc pod uwagę oglądalność wygranej biało-czerwonych z 11 października 2014 r., okazało się, że firmy, które wykupiły reklamy wokół boiska, wypracowały wartość medialną równą 27 mln zł. To znaczy, że właśnie tyle pieniędzy musiałyby wydać wszystkie firmy, których logotypy były obecne na stadionie, a które chciałyby umieścić w telewizji swoją standardową reklamę.

Wartość medialna marek podczas meczu Polska - Niemcy - źródło: Pentagon Research
Żródło Pentagon Research
Okazuje się, że rekordziści (Nike oraz Łączy nas piłka) pojawiali się na wizji ok. 150 razy. W przypadku należacego do Polskiego Związku Piłki Nożnej logotypu Łączy nas piłka, wartość ekspozycji została oszacowana na blisko 6 mln złotych.

Wartość medialna marek podczas meczu Polska - Niemcy - źródło: Pentagon Research
Źródło Pentagon Research
W tym miejscu warto wrócić do innego badania Pentagon Research. Ta sama firma oszacowała, że w sezonie 2013/2014 kluby polskiej Ekstraklasy wygenerowały ponad 421 mln zł telewizyjnej wartości mediowej dla swoich sponsorów. Weźmy jednak pod uwagę, że kwota 421 mln zł dotyczyła kilkuset meczów w polskiej Ekstraklasie. Omawiane 27 mln zł dotyczy zaś tylko jednego meczu.

Skąd tak duża różnica? Odpowiedzią na to pytanie jest liczba widzów, którzy oglądają mecze w telewizji. Spotkanie Polski z Niemcami oglądało w niektórych momentach blisko 10 mln osób. Mecz transmitowany był bowiem m.in. w otwartym kanale Polsatu. Zmagania na krajowym podwórku w sezonie 2013/2014 transmitowane były głównie na antenach Canal+ (część meczów pokazywał Polsat, TVP oraz Eurosport). Co prawda widzowie są tam osobami, które bardziej interesują się piłką nożną, ale jest ich jednak znacznie mniej. Mecze ogląda po kilkaset tysięcy osób. A skoro odbiorców jest mniej, to i wartość wypracowanej ekspozycji jest niższa.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment