Siłownia w hotelu Aeneas na Cyprze - fot. Tomasz Janus / sportnaukowo.pl
Jeżeli zastanawiasz się w co zainwestować swoje pieniądze w najbliższym czasie, to bez wahania możesz stawiać na sport. Pieniędzy wcale nie musisz mieć dużo, bo inwestować można na wiele sposobów. Jak wynika z raportu „European Health & Fitness Market“ przygotowanego przez organizację EuropeActive we współpracy z firmą doradczą Deloitte, Polska jest jednym z dwóch najszybciej rozwijających się rynków fitness w Europie. Czyżby zdrowy tryb życia stawał się modny? I co z tego wynika dla sportu?

Z przywołanego we wstępie raportu wynika, że pomiędzy 2009 r. a 2013 r. w Polsce liczba osób, które miały wykupione członkostwo w klubie fitness wzrosła o ponad 20%. Podobnym poziomem rozwoju może pochwalić się w Europie jeszcze tylko Turcja. Skąd tak znaczący wzrost popularności rynku fintess w Polsce? W dużej mierze wynika to z faktu, że niezbyt wielu - w porównaniu z innymi krajami Europy - naszych rodaków interesuje się zdrowym trybem życia. W 2013 r. członkostwo w klubie fitness posiadało zaledwie 6,4% Polaków (średnia europejska to 8,5%). Widać więc, że rynek usług fitness startuje z dość niskiego poziomu. Choć wydaje się, że to niezbyt dobra wiadomość, to nie można zapominać, że dzięki temu będą duże perspektywy na rozwój. Rynek nie jest jeszcze nasycony.

W nadchodzące dobre czasy dla branży fitness wierzą właściciele klubów fitness. We wzrost przychodów na poziomie 2,5%-7,5% w 2014 r. wierzy 52% z nich. 20% to jeszcze więksi optymiści, którzy przewidują, że w bieżącym roku będą mieli przychody o ponad 7,5% więcej niż przed rokiem. Bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą tylko Szwedzi.

Wspomniałem już, że rozwój rynku usług fitness w Polsce jest możliwy dzięki wcześniejszej stagnacji w tym segmencie. Ale nie jest to jedyny powód. Eksperci Deloitte wskazują na trzy czynniki, które wpływają na rozwój klubów sportowych w Europie, a więc i w Polce. Są to następujące czynniki:
1. coraz powszechniejsza promocja zdrowia, ogólnoświatowy trend wzrostu popularności uprawiania sportu oraz wzrost świadomości troski o swoje zdrowie,
2. dywersyfikacja branży w krajach rozwiniętych,
3. rosnąca popularność fitness na mniej dojrzałych rynkach.
Szczególnie pierwszy z przywołanych czynników znajduje swoje potwierdzenie nie tylko w odniesieniu do członkostwa w klubach fitness. Coraz częściej na ulicach można zobaczyć ludzi aktywnie spędzających wolny czas. Popularność zdobywają też aplikacje na smartfony, które powodują, że uprawianie sportu staje się czynnością społecznościową (Endomondo, Nike+ Running). Czytelników zdobywają blogi, których autorzy propagują aktywny i zdrowy tryb życia. Tematem tym zajął się np. aktywny w internecie piłkarz Legii Warszawa Jakub Rzeźniczak na swojej stronie http://www.rzeznik25.pl/.

Pomyśl więc o inwestycji w zdrowy tryb życia. Jeżeli nie zrobisz na tej inwestycji fortuny, to i tak wyjdzie ci to na zdrowie.

Więcej szczegółów raportu „European Health & Fitness Market“ można znaleźć na stronie internetowej Deloitte Polska.


Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment