Stadion Lechii Gdańsk - fot. Tomasz Janus / sportnaukowo.pl
Narzekamy na poziom piłkarski naszej rodzimej Ekstraklasy, ale gdy tylko piłkarze wracają na boiska, na trybunach pojawia się coraz więcej widzów. Raporty finansowe E&Y i Deloitte pokazują zaś, że w polskiej piłce pojawiają się coraz większe pieniądze. Nic więc dziwnego, że sponsorzy dość chętnie wykładają pieniądze na reklamy związane z polską piłką nożną. Raport Pentagon Research potwierdza, że są to dobre ruchy.

Jak wynika z danych przywołanego raportu w sezonie 2013/2014 kluby polskiej Ekstraklasy wygenerowały ponad 421 mln zł telewizyjnej wartości mediowej dla swoich sponsorów. Autorzy raportu wyniki interpretują następująco:
Łączna wartość ekspozycji marek sponsorskich oraz partnerów klubów Ekstraklasy w polskich kanałach telewizyjnych wyniosła 421 442 863 złotych, co zostało osiągnięte w wyniku 121 087 wystąpień logotypów sponsorskich. Największą wartość mediową, ponad 56 mln złotych, uzyskała Legia Warszawa. Legia była tym samym najczęściej pokazywanym przez kanały telewizyjne klubem piłkarskim w Polsce. Dużą zasługę w wysokości ekwiwalentu miały otwarte transmisje meczów tego klubu prowadzone przez TVP.
Drugi Śląsk Wrocław wygenerował wartość 37 mln złotych przy 9940 ekspozycjach marek związanych z drużyną. Tak wysoka wartość przy dopiero czwartej pod względem liczby ekspozycji została osiągnięta dzięki transmisjom spotkań drużyny prowadzonym przez telewizję Polsat.
Szacowana telewizyjna wartość mediowa wszystkich marek-partnerów wyeksponowanych w kontekście aktywności danego klubu w Ekstraklasie w sezonie 2013/2014 - źródło: Pentagon Research
Szacowana telewizyjna wartość mediowa wszystkich marek-partnerów wyeksponowanych w kontekście aktywności danego klubu w Ekstraklasie w sezonie 2013/2014 - źródło: Pentagon Research

Dane z raportu Pentagon Research są trzecim dokumentem - obok wspomnianych już raportów finansowych E&Y i Deloitte - które potwierdzają, że z polską ligową piłką nożną łączone są coraz większe pieniądze. Sponsorzy inwestują w kluby, ale w zamian dostają wymierne korzyści. Dane o wysokości wygenerowanej telewizyjnej wartości mediowej są także odpowiedzią dlaczego np. Adidas zdecydował się na przygotowanie strojów dla blisko połowy klubów Ekstraklasy. Niemiecka firma promuje w ten sposób swoją markę.

Po raz kolejny otrzymujemy także dane, które wskazują, że Legia Warszawa dokonuje coraz więcej ruchów, które mogą pozwolić jej na zdominowanie rozgrywek na najbliższe lata. W niemal wszystkich raportach finansowych klub z Warszawy osiąga blisko dwa razy lepsze wyniki od konkurencji. Trzeba jednak pamiętać, że w podobnej sytuacji kilka lat temu była Wisła Kraków. Gdy skończyły się jednak dobre wyniki, skończyła się także finansowa hossa "Białej Gwiazdy". Jeżeli Legia nie chce podzielić losu Wisły, musi na stałe zadomowić się w europejskich pucharach. Najlepiej gdyby była to oczywiście Liga Mistrzów. To tam czekają duże pieniądze i większa szansa na zdobycie nowych sponsorów.

Szacowana telewizyjna wartość mediowa wszystkich marek-partnerów wyeksponowanych w kontekście aktywności danego klubu w Ekstraklasie w sezonie 2013/2014 - źródło: Pentagon Research
Szacowana telewizyjna wartość mediowa wszystkich marek-partnerów wyeksponowanych w kontekście aktywności danego klubu w Ekstraklasie w sezonie 2013/2014 - źródło: Pentagon Research
Warto zwrócić uwagę, że dane w raporcie Pentagon Research dotyczą tylko telewizyjnej wartości mediowej, która jest generowana przez programy telewizyjne. Analiza dotyczy następujących kanałów: TVP1, TVP2, TVP Info, TV Polonia, TVP Sport, TVN, TVN24, TVN TURBO, Polsat, Polsat Sport, Polsat Sport News, C+Sport, Nsport, C+Family, TV4. A to oznacza, że pominięte zostały dane dotyczące wartości mediowej, która była generowana przez transmisje meczów w Eurosport 2 (transmisje poniedziałkowych meczów) oraz w internecie. W sezonie 2013/2014 część spotkań można było śledzić za pośrednictwem ipla.tv. Skróty meczów i bramki można natomiast legalnie oglądać na stronie ekstraklasa.tv. Od sezonu 2014/2015 internetowe relacje z meczów prowadzi także platforma nC+.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment