Mundialowa plansza reklamowa w TVP
Reklamy piwa oraz produktów, które zaliczają się do kategorii słodycze/napoje/przekąski zdominowały w Telewizji Polskiej bloki reklamowe, które emitowane były przy okazji finału mistrzostw świata w piłce nożnej pomiędzy Niemcami a Argentyną. Jeżeli ktoś oglądał w niedzielny wieczór relację TVP 1 od 20:10 do 00:30 to miał do czynienia z 97 reklamami.

Transmisja w TVP 1 rozpoczęła się od mocnego nacisku na sport. Serwis sportowy po Wiadomościach trwał ponad dziewięć minut. Nie zabrakło w nim łączeń na żywo z Brazylią. Analizę nadawanych reklam rozpocząłem od bloku reklamowego, który był nadany po serwisie sportowym a przed prognozą pogody. Ostatni blok reklamowy, który wziąłem pod uwagę nadany był po zakończeniu studia meczowego a przed programem "Studio Plaża". Pod uwagę brane były reklamy nadawane w blokach reklamowych oraz reklamy sponsorów transmisji. Pominąłem bloki autopromocyjne TVP 1.

Po analizie wszystkie reklamy podzielone zostały na dziesięć kategorii. Nowa kategoria była tworzona, jeżeli można było do niej przyporządkować przynajmniej dwie różne reklamy. Reklamy, które nie spełniały tych warunków, trafiły do kategorii "pozostałe". Takich reklam było dziewięć.
Trzy najpopularniejsze kategorie zostały utworzone przez produkty, które reklamowane było ponad dziesięć razy. Bezkonkurencyjne pod tym względem okazało się piwo. Reklamy dotyczące wyrobów browarniczych nadawane były aż 30 razy. Duża w tym zasługa piwa Okocim, którego reklama nadawana była w czasie przeznaczonym dla sponsorów transmisji.  Na ekranach 21 razy pojawiały się reklamy produktów z kategorii słodycze/napoje/przekąski. Widzowie zobaczyli też 15 reklam banków oraz usług związanych z finansami.
W niedzielny wieczór najczęściej nadawana reklama dotyczyła marki piwa Okocim. Dziesięć razy browar ten reklamowany był jako sponsor transmisji. Dodatkowo jedna reklama pojawiła się w standardowym bloku reklamowym. Drugie miejsce wśród reklamowanych piw zajęła Warka z pięcioma emisjami. Widzowie, którzy śledzili całą  transmisję zobaczyli reklamy dziesięciu różnych piw.
Kategorię słodycze/napoje/przekąski zdominował napój Oshee. Jako sponsor transmisji z meczu finałowego produkt ten reklamowany był dziesięć razy. Coca-Cola nadała tylko dwie reklamy. Były to jednak reklamy przygotowane specjalnie na ostatni mecz mistrzostw świata. Więcej w telewizji na pewno ich nie zobaczymy.
W kategorii banków i usług finansowych najczęściej prezentowana była reklama sponsora transmisji. Był nim BZ WBK - jego reklamę widzowie zobaczyli aż dziesięć razy. Pozostałych pięć firm zaznaczyło swoją obecność symboliczną jedną reklamą.

Kliknij w obrazek poniżej i zobacz grafikę w pełnym rozmiarze
Reklamy w TVP1 podczas zamknięcia Mistrzostw Świata w piłce nożnej Brazylia 2014
 WNIOSKI

Analiza reklam, które zostały nadane przez Telewizję Polską w związku z finałem mistrzostw świata w piłce nożnej Brazylia 2014, pozwala stwierdzić, że przekaz kierowany jest w głównej mierze do mężczyzn. Świadczą o tym liczne reklamy piwa, które stanowiły blisko 1/3 wszystkich nadanych reklam. Warto zwrócić także uwagę na nawiązania do piłki nożnej - sportu popularnego wśród mężczyzn - które pojawiają się w reklamach wielu produktów.

Jakkolwiek można przypuszczać, że finał piłkarskiej imprezy będą oglądali mężczyźni, to zaskakujący jest niemal całkowity brak reklam adresowanych do kobiet. Choć ich zainteresowanie sportem jest niższe niż u mężczyzn, to finał mistrzostw świata jest widowiskiem medialnym, które przyciąga przed ekrany także kobiety. 

Niedzielne bloki reklamowe pokazały także, że najbardziej opłacalna była pozycja sponsora transmisji. Reklamodawcy, którzy zdecydowali się na taki ruch, reklamowali swoje produkty i usługi po dziesięć razy. Do tego poziomu nie zbliżył się żaden produkt, który reklamowany był w blokach reklamowych.

W porównaniu do meczu otwarcia zdecydowanie zmalała liczba reklam sklepów. O ile 12 czerwca widzowie zobaczyli 17 reklam sklepów, to 13 lipca reklam sklepów było tylko cztery.




Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment