By Bildbyrån (AIK Fotboll) [Public domain], via Wikimedia Commons
W swoich historycznych początkach mistrzostwa świata w piłce nożnej miały wiele elementów łączących je z tzw. kulturą wyższą. Jednym z tego przejawów jest fakt, że przez ponad trzy pierwsze dekady swojej historii najważniejsza impreza piłkarska świata nie miała własnego logo. Jego rolę odkrywał oficjalny plakat, który w wielu przypadkach był po prostu pięknym obrazem.

Od 1966 r. każde kolejne mistrzostwa świata w piłce nożnej mają swoje logo. Znak, który pozwala nie tylko identyfikować produkty związane z mundialem, ale także zarabiać na pamiątkach. Jest to także symbol, za używanie którego oficjalni sponsorzy płacą bardzo duże sumy. Oficjalny logotyp pojawił się w połowie lat 60-ych XX wieku, gdy piłka nożna stawała się rozrywką masową. Kluczową rolę odegrały tu media, które transmitując mecze na żywo, odesłały do lamusa dotychczasowe ograniczenia, które spotykał sport. Dotychczas mecz na własne oczy mogło oglądać maksymalnie do 100 tys. widzów. Transmisje telewizyjne spowodowały zaś, że zmaganie piłkarzy mogą śledzić setki milionów osób na całym świecie. Tak łakomego kąsku nie mogli przegapić nie tylko reklamodawcy, ale także FIFA. Jednym z efektów komercjalizacji mistrzostw świata jest właśnie logo, które ułatwia zamianę niewymiernej popularności piłki nożnej na wymierne pieniądze.

Zanim jednak sport stał się gałęzią biznesu, zdecydowanie więcej łączyło go ze sztuką. Światowe władze futbolu nie skupiały się na dających przychody logotypach. W latach 1930-1962 ważniejsze było przygotowanie plakatu, który będzie informował o imprezie sportowej, zachęcał do przyjścia na nią, ale także będzie ładny dla oka. Warto więc zobaczyć jak wyglądały plakaty, które na stadiony miały przyciągać naszych dziadków i pradziadków.

Urugwaj 1930 r.


Włochy 1934 r. 


Francja 1938 r. 


Brazylia 1950 r.



Szwajcaria 1954 r. 


Szwecja 1958 r. 


Chile 1962 r. 

Osoby zainteresowane historią oficjalnych logotypów mistrzostw świata w piłce nożnej, zachęcam do lektury osobnego wpisu na ich temat.

Zdjęcie we wpisie By Bildbyrån (AIK Fotboll) [Public domain], via Wikimedia Commons


Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment