Nie jest jednak łatwo w promowaniu swoich produktów wykorzystać nawiązania do mundialu. FIFA zadbała bowiem o ochronę swoich praw oraz przywilejów, które przysługują sponsorom. Na stronie internetowej FIFA można znaleźć publikację pt. "2014 FIFA World Cup Brazil™ FIFA PUBLIC GUIDELINES for use of FIFA’s Official Marks". Z publikacji dowiemy się w jaki sposób nie można wykorzystywać elementów związanych z mistrzostwami. Wskazane zostały także dopuszczalne praktyki. 

Do zabezpieczenia swoich praw FIFA podeszła bardzo kompleksowo. Zastrzeżone zostało nawet posługiwanie się w celach komercyjnych hasłem "All in one rhythm™" (także w języku portugalskim "Juntos num só ritmo™"). Chronione oczywiście są logo, maskotka, wizerunek pucharu świata, plakat itd.. Do tego dochodzi kilkadziesiąt zestawień słownych w różnych językach odwołujących się do mistrzostw, Brazylii oraz nazwy miast, w których rozgrywane są mecze mundialu z dodaniem daty 2014 (np. Rio 2014).

Dlaczego o tym piszę? Jak informuje serwis spidersweb.pl FIFA postanowiła pociągnąć do odpowiedzialności użytkowników Twittera, którzy w swoich awatarach umieścili logo mistrzostw świata. Takie posługiwanie się logiem mundialu jest bowiem zabronione. Teraz jeszcze raz wróćcie do reklam RTV Euro AGD oraz LIDLA i zobaczcie, jak przemyślane są te produkcje. Nawiązują do mundialu, ale przepisów nie łamią.

Nie można się dziwić, że FIFA zabezpiecza swoje interesy. Chroni w ten sposób źródła swoich pokaźnych dochodów. Uderzenie w użytkowników Twittera wydaje się jednak strzelaniem z armaty do wróbli. Może to nie przynieść zbyt wielu korzyści finansowych, a narazi FIFA na straty wizerunkowe. Duże firmy nie mają takich problemów. Po raz kolejny pokazały, że znajdą sposób, jak promować swoje produkty grając na nosie FIFA. Ta nie zaprzestanie jednak wysyłania sygnałów, że wszelkie działania, które naruszają jej prawa, będą zwalczane.


Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment