TOP 10: Najlepsze reklamy na mistrzostwa świata w piłce nożnej

Logo Mistrzostw Świata w piłce nożnej Brazylia 2014
Przedmundialowa gorączka nie mogła przejść niezauważona przez reklamodawców. Niemal na całym świecie możemy dziś natknąć się na reklamy, które odwołują się, jeśli nie do samych mistrzostw świata w piłce nożnej, to przynajmniej do ich atmosfery i zwiększonego zainteresowania futbolem. Przedstawiam mój subiektywny ranking TOP 10 najlepszych reklam związanych z mistrzostwami świata Brazylia 2014.

Miejsce 10. -  Brazylijska modelka przygotowuje na mistrzostwa świata

Reklama nie przeznaczona do kręgu odbiorców na rynku europejskim. Brazylijska modelka i aktorka Adriana Lima razem z koleżankami przeobrażają jaskinie męskości w miejsce, gdzie będzie celebrowany najbliższy mundial. Z nieznanych powodów panowie woleli bowiem oglądać baseball. W tle samochód Kia Sorento, bo to właśnie on jest głównym bohaterem tej reklamy.



Miejsce 9. - o czym śnią gwiazdy futbolu

Mistrzostwa świata w piłce nożnej to moment, w którym piłkarze mogą zrealizować swoje największe marzenia. Bo niemal każdy chłopiec, który zaczyna kopać piłkę, wierzy, że kiedyś zostanie mistrzem świata. Nie może więc dziwić, że o końcowym sukcesie śnią także gwiazdy piłki nożnej z Leo Messim na czele. Tak przynajmniej uważa Adidas, co możemy zobaczyć w pierwszej reklamie tej firmy w notowaniu.



Miejsce 8. - cała Brazylia stadionem

Do klasyfikacji załapała się także reklama, której w naszych rodzimych telewizjach próżno nam szukać. Brazylijski bank Itau pokazuje w jaki sposób kraj gospodarzy mistrzostw świata w piłce nożnej 2014 r. zmienia się w gigantyczny stadion. Dla zakochanych w piłce nożnej Brazylijczyków na pewno nie jest to nic dziwnego. A Polakom może nieco przypominać piłkarską reklamę sieci Biedronka z 2012 r., gdy okazało się, że "wszyscy jesteśmy reprezentacją".


Miejsce 7. - jestem piłką

Druga w zestawieniu TOP 10 reklama niemieckiej firmy Adidas. Choć to właśnie piłką tej firmy rozgrywane będą kolejne już mistrzostwa świata, to przyznać trzeba, że koncern naszych zachodnich sąsiadów zdecydowanie przegrywa walkę na reklamowym rynku z Nike. Niby są gwiazdy, niby jest pokazane, że w piłkę może grać każdy, niby pojawia się nawet ciekawy pomysł na pokazanie futbolu z punktu widzenia samej piłki, ale jakoś nie porywa i wystarcza ledwie na 7. miejsce.


Miejsce 6. - w strefie czasowej mundialu

Mistrzostwami świata będą żyli kibice na całym świecie. Oczywiście najbardziej zaangażowani będą fani z krajów, które wysłały do Brazylii swoich reprezentantów. Ale to nie jest najważniejsze, bo także i nad Wisłą miliony kibiców będą chłonęły informacje z Ameryki Południowej. Marginalne znaczenie będzie miał także fakt, że niektóre mecze będą rozgrywane w środku europejskiej nocy. I tak będzie na całym świecie, bo najważniejsze piłkarskie wydarzenie chce oglądać każdy. Wie o tym ESPN, który przekonuje, że przez miesiąc wszyscy będziemy żyli w tej samej strefie czasowej - strefie piłki nożnej.


Miejsce 5. - liczy się każda gra

Koncepcja klipu podobna do pomysłu Adidasa z 7. miejsca, ale o niebo lepiej zrealizowana. Powerade pokazuje niemieckiej firmie w jaki sposób należy budować atmosferę oraz wykazać, że filozofia piłki nożnej i jej piękno są zawsze takie same. Nie ma znaczenia czy gra się na zdewastowanym boisku, czy na przepięknym stadionie, gdzie obserwują nas tysiące widzów. Nie ważne czy zdobywamy gola w podwórkowym meczu, czy nasza bramka przesądza o losach mistrzostwa świata. Moc jest w każdej grze.


Miejsce 4. - zwycięzca pozostaje

Nike przyzwyczaiło swoich fanów, że reklamy realizuje na niezwykle wysokim poziomie. Tak jest i przed mistrzostwami świata 2014 r. Dlaczego Nike dystansuje Adidasa o kilka długości? Zobaczcie zamieszczone powyżej reklamy Adidasa, a później poniższą reklamę Nike i wszystko będzie jasne. Nike - podobnie jak Adidas - wykorzystuje w reklamie wiele gwiazd, ale czyni to z poczuciem humoru. "Neymar by nigdy tego nie zrobił" - tak kwitowana jest na klipie sytuacja, w której Brazylijczyk nie wdaje się w drybling, a podaje do kolegi. Na razie Adidas nie zdobywa się na żarty ze swoich gwiazd. Nike to robi, co sprawia, że reklamę ogląda się przyjemniej. A dodatkowo cały czas mamy świadomość, że gwiazdą może zostać niemal każdy, bo gra na pięknym stadionie i zapuszczonym boisku łączy się w jednym meczu. I to zakończenie, gdy Cristiano Ronaldo musi oddać piłkę, bo rzut karny będzie wykonywał nikomu nieznany piłkarz z podwórka. Genialne.


Miejsce 3. - gra przed grą

O mistrzostwach świata można zdobić dobrą reklamę bez pokazywania efektownych zagrań piłkarzy. Przekonuje o tym dzieło firmy produkującej m.in. słuchawki Beats by Dre. Przed mundialem dostajemy od niej bardzo patetyczną i podniosłą produkcję. W tym trwającym pięć minut klipie presja, która spoczywa na piłkarzach jest aż namacalna. Od tak prostej rzeczy jak zdobycie gola zależy bardzo wiele. Piłkarze nie mogą jednak pozwolić sparaliżować się presji. Muszą odciąć się od wymagań otoczenia. A w tym pomagają im wielkie słuchawki, z którymi wychodzą na boisko przed rozgrzewką. Przy reklamie musiał pracować dobry psycholog. Bo wiadomo, że jeżeli sportowiec zapanuje nad własnym stresem, jest w stanie osiągnąć bardzo wiele. Trzeba tylko wygrać tę grę przed prawdziwą grą.


Miejsce 2. - jeden świat, jedna gra

Coca-Cola już dawno odeszła od reklamowania swojego produktu. Reklamuje swoją markę, styl życia i towarzyszące temu emocje. Nie inaczej jest przed mistrzostwami świata. Spece od reklamy w Coca-Cola znów stworzyli produkcję obok, której nie sposób przejść obojętnie. Można jej zarzucać, że bazuje na stereotypach i bardzo upraszcza współczesny świat. Ale czy od trwającego dwie minuty filmu można wymagać, żeby pokazał wszelkie niuanse i odcienie rzeczywistości? Zamiast tego dostajemy reklamę, z której po raz kolejny dowiadujemy się, że choć cele gry w piłkę nożną są różne, to jej istota sprowadza się do tego samego - radości z wygranej. Nie zapomniano także jak wielkie znaczenie może mieć bieganie za piłką dla budowania wspólnoty. Hasła może i nieco na wyrost, ale wszystko przygotowane bardzo sprawnie. Ogląda się z przyjemnością. 


Miejsce 1. - zaryzykuj wszystko, jeśli pokonasz presję

Jeżeli przez ostatnie lata śledzicie rynek reklamy związanej ze sportem, to nie można mówić o zaskoczeniu, że w TOP 10 wygrywa reklama Nike. Nie jest to jednak produkcja, która zajęła miejsce 4. Tamta również jest bardzo dobra, ale klip z Neymarem, Waynem Rooneyem i Cristiano Ronaldo bije go na głowę. Presja - to jedno słowo najlepiej opisuje problem każdego wielkiego sportowca. Presja ze strony trenera, kolegów, rodziny, prezesa klubu, kibiców, dziennikarzy. Niemal każdy ma wobec gwiazd piłki nożnej wielkie oczekiwania. Piłkarze zarabiają setki milionów euro, ale nie mogą pozwolić sobie na chwilę słabości. Muszą zawsze być na najwyższym poziomie. Jeśli zawiodą - zawiodą niemal cały świat. Świetnie zostało to ukazane w reklamie Nike. Atmosfera zbudowana jest tak dobrze, że serce aż przyśpiesza, gdy oglądamy film. Ta produkcja zdecydowanie zasługuje na pierwsze miejsce.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment