Producent tuszy drobiowych, linie lotnicze, producent napojów, firma sportowa, producent samochodów, producent sprzętu sportowego, firma finansowa, sieć restauracji szybkiej obsługi, browar, bank, producent paneli słonecznych - to tylko niektóre z firm, które są oficjalnymi sponsorami mistrzostw świata w piłce nożnej w 2014 r. Za taki przywilej firmy musiały dużo zapłacić. W zamian otrzymują wiele przywilejów. A co najciekawsze - oficjalny sponsor wcale nie musi mieć związku ze sportem, a nawet zdrowym stylem życia.

Firmy, które chciały współpracować z FIFA jako sponsorzy mistrzostw świata 2014 r. mogły trafić do jednej z trzech grup. Pierwsza z nich to najbardziej prestiżowa, a zarazem najmniej liczna, grupa zwana partnerami FIFA. Zaliczają się do niej następujące firmy:
1. Adidas - producent sprzętu sportowego;
2. Coca-Cola - producent napojów;
3. Hyundai/Kia Motors - producenci samochodów;
4. Emirates - linie samolotowe;
5. Sony - producent sprzętu elektronicznego;
6. Visa - sieć płatnicza.

Do grona sponsorów mistrzostw świata trafiło osiem następujących firm:
1. Budweiser - producent piwa;
2. Castrol - producent olejów do samochodów;
3. Continental - producent opon;
4. Johnson & Johnson - koncern kosmetyczny i farmaceutyczny;
5. McDonald's - sieć barów szybkiej obsługi;
6. Moy Park - producent tuszy drobiowych;
7. Oi - brazylijski operator komórkowy;
8. Yingli Solar - producent paneli słonecznych.

Ostatnią grupę stanowi sześć brazylijskich firm, które zapłaciły za możliwość posługiwania się mianem krajowego partnera mistrzostw świata. Są to następujące firmy:
1. Apex Brazil - Brazylijska Agencja Promocji Handlu i Inwestycji;
2. Centauro - sklep ze sprzętem sportowym;
3. Garoto - producent słodyczy;
4. Itau - bank;
5. Liberty Seguros - brazylijski oddział firmy ubezpieczeniowej Liberty;
6. Wise Up - szkoła językowa.

Po lekturze listy firm, które zapłaciły FIFA za możliwość promowania się przy okazji mistrzostw świata w piłce nożnej oraz wykorzystywania w celach reklamowych loga tej imprezy, można wyciągnąć następujące wnioski:

Wniosek pierwszy - firmy z grupy partnerów FIFA są międzynarodowymi korporacjami i znane są niemal na całym świecie. Podobną rzecz można powiedzieć tylko o części firm, które należą do sponsorów mistrzostw świata. O ile Castrol, Continental, Johnson & Johnson oraz McDonald's zaliczają się do takich firm, to Moy Park, Oi, Yingli Solar a nawet Budwaiser nie są w Polsce zbyt znane. Jak łatwo się domyśleć - krajowy partnerzy działają zaś głównie na rynku brazylijskim 

Wniosek drugi - FIFA dobierała firmy, które są sponsorami w taki sposób, by w ich gronie nie znalazły się dwie firmy z tej samej branży. Już na tym etapie wykluczone została wszelka ewentualna konkurencja pomiędzy sponsorami. Firmy płaciły bowiem za wyłączność i nie dopuściły do sytuacji, w której muszą płacić dwukrotnie: raz za możliwość bycia sponsorem i drugi raz by lepiej od bezpośredniego konkurenta dotrzeć ze swoim przekazem do klientów. Jeżeli więc sponsorem jest Coca-Cola, to nie pojawi się Pepsi. McDoland's oznacza zaś brak reklamy Burger Kinga. Obecność Sony to oczywisty brak Samsunga.

Wniosek trzeci - żeby zostać sponsorem mistrzostw świata w piłce nożnej nie trzeba prowadzić działalności związanej ze sportem. Jedynie Adidas i Centaur mają bezpośredni związek z uprawianiem sportu i zdrowym trybem życia. Dla pozostałych firm mundial to tylko kolejna okazja do wypromowania swoich produktów i usług, które nie mają nic wspólnego ze sportem. Niezmiennie od lat w gronie sponsorów dużych imprez sportowych pojawia się producent piwa, co spotyka się z protestami organizacji walczących z alkoholizmem. Od lat w gronie sponsorów próżno natomiast szukać producenta papierosów. Wokół wyrobów tytoniowych zbudowana została bowiem tak zła opinia, że FIFA nie chce łączyć ich ze swoją imprezą. Piwo takiej opinii nie ma i dlatego cały ma ścisły związek ze sportem. Papierosy dosłownie zostały wykopane ze świata sportu. Tak jak na poniższej reklamie z Johanem Cruyffem.


Płacąc za przywilej bycia sponsorem mistrzostw świata, firmy żądają od FIFA wyłączności na reklamy w obrębie miejsc rozgrywania meczów. "Gazeta Wyborcza" informowała, że w czasie mundialu piłkarze mają zakaz korzystania ze słuchawek innej firmy niż Sony. Podczas wcześniejszych imprez pojawiały się informacje, że na stadiony nie są wpuszczane osoby w ubraniach z dużym logo innej firmy niż sponsor, a także z napojami innej firmy.

W wielu przypadkach sponsorzy mistrzostw świata udanie blokują możliwość eksponowania produktów swojej konkurencji. I tylko Adidas ma jeden obszar, na którym musi uznać obecność swojej konkurencji. Mowa o strojach, w których grają reprezentacje narodowe. Co prawda Adidas przygotował stroje dla dziesięciu reprezentacji, ale 22 drużyny grają w ubraniach m.in. Nike i Pumy. Jeżeli więc mistrzem świata zostanie np. Brazylia, to media na całym świecie będą pokazywały zawodników w koszulkach Nike.

Foto: Morio na licencji CC BY-SA 3.0



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment