Zrzut ekranu strony Fifa.com

Tekstowe relacje na żywo z meczów mistrzostw świata to nie tylko sposób na bycie medium towarzyszącym telewizyjnej transmisji. Relacja, którą internautom serwuje na swojej stronie FIFA, pokazuje, że to także dobra okazja do wyeksponowania logotypów oficjalnych sponsorów mundialu. Czynić trzeba to jednak z rozwagą. FIFA, a precyzyjniej sami sponsorzy, udaje się to jednak tylko w niektórych przypadkach.

Każda relacja na żywo z meczu mistrzostw świata na stronie www.fifa.com ma swój stały zestaw reklam. Organizator mundialu nie ogranicza się jednak tylko do tradycyjnych banerów. Co prawda są one obecne, ale nie dominują nad samą relacją. FIFA zdecydowanie bardziej stawia na dyskretniejsze formy reklamy. Oficjalni sponsorzy mistrzostw świata są więc patronami takich elementów relacji jak statystyki na żywo, wybór najlepszego piłkarza meczu, tabela grupy oraz sekcji mediów społecznościowych.

Castrol sponsoruje statystyki na żywo

Próbując spojrzeć na działy, które otrzymały swoich sponsorów, można stwierdzić, że najwięcej oferuje Castrol. Firma produkująca oleje do silników samochodowych, kilka lat temu postawiła na sporządzanie bardzo szczegółowych statystyk piłkarskich. Precyzyjne wyliczenia są dostępne bezpłatnie dla kibiców w internecie. Trzeba przyznać, że Castrol dostarcza bardzo ciekawych i przydatnych informacji. Odbiorcy dostają użyteczną wiedzę, a w konsekwencji budują pozytywne skojarzenia związane z Castrol.

Adidas jest sponsorem sekcji mediów społecznościowych

Interesującą propozycję dla kibiców przygotował także Adidas. Niemiecka firma jest patronem rywalizacji fanów za pośrednictwem mediów społecznościowych. W swoich relacjach FIFA chętnie korzysta z wpisów z Twittera, które odwołują się do danego meczu. Z takich kanałów komunikacji chętnie korzystają także sami kibice. Adidas eksponuje więc swoje logo w dość popularnym miejscu. 

Budwaiser sponsoruje wybory najlepszego zawodnika meczu

Przywołane powyżej przykłady - szczególnie Castrol - pokazują, że sponsorzy mogą być promowani z taktem i bez nachalnego wklejania ich logo w każdym miejscu. Jednak już propozycja Adidasa ma pewne wady. W przeciwieństwie do Castrola, który dostarcza specjalistyczną wiedzę, niemiecka firma korzysta tylko z popularności mediów społecznościowych, nie oferując nie w zamian.

Podobnie jest z pozostałymi sponsorami. Budwiser jest patronem wyborów najlepszego zawodnika meczu. Działanie producenta piwa jest bardzo podobne do wspomnianego Adidasa oraz Jognson&Johnson, który sponsoruje tabelę grupy. Taką formę sponsoringu można porównać do firm, które wykupują prawa do umieszczenia swojej marki w nazwie obiektu sportowego. Jest to działanie, którego celem jest promowanie marki wśród potencjalnych klientów oraz budowanie pozytywnych skojarzeń ze sportem.

Johnson&Johnson sponsoruje tabele grupy
Przykład Castrol pokazuje, że nawet firma teoretycznie nie mająca związków z piłką nożną, może promować swoją markę wśród kibiców, dzięki przemyślanym działaniom. Kluczem jest tu zaoferowanie kibicom unikatowej i użytecznej wiedzy. Większość firm idzie jednak na skróty i decyduje się na wykupienie prawa do poszczególnych elementów związanych z relacją na żywo z meczu. Chęć taką wykorzystuje FIFA. Na całe szczęście czyni to dość dyskretnie i reklamy nie przeszkadzają kibicom w śledzeniu relacji ze stadionów. Warto, żeby jednak kolejni sponsorzy szli śladem firmy Castrol i nie ograniczali się do prostej reklamy.



Print Friendly and PDF

Tomasz Janus

Sportowy fanatyk, który łączy pasję kibicowania i uprawiania nauki. Nieustannie poszukuje odpowiedzi na pytanie jak działa świat sportu, nauki, kibiców i biznesu. Więcej
    Blogger Comment
    Facebook Comment